De rechtszaak donderdag a.s. bepaalt het voortbestaan van onze HuurdersBelangenVereniging (“HBV“). Je aanwezigheid bij de zitting zal helpen de rechter ervan te overtuigen dat we brede steun genieten van leden en collega HBV’s in de vrije sector.
Vesteda is van mening dat we voor de rechter een meningsverschil gaan uitvechten. Wij menen dat deze rechtszaak een toetsing is van de Wohv (een wet m.b.t. het overleg tussen verhuurders en huurders – klik hier voor meer informatie) in zijn algemeen, en de rechtspositie van HBV’s in de vrije sector. Alle partijen zijn gebaat bij aanvullende jurisprudentie. Dus ook Vesteda.
Als bestuur hadden wij liever gezien, dat we samen met Vesteda een proefproces hadden voorbereid. Want zoals het nu is gegaan is alles behalve constructief. En het is de zoveelste poging van Vesteda om onze collectiviteit te dwarsbomen.
zie ook:
In de afgelopen ruim 20 jaar heb ik veel organisaties zakelijk van binnen meegemaakt. En kan bevestigen, dat elk huisje zijn kruisje heeft! Uit mijn ervaring de afgelopen jaren met Vesteda, merk ik op dat de cultuur behoorlijk gedateerd is. Ik zou het samenvatten als: klanten zijn lastig.
In het verlengde daarvan constateer ik dat sommige medewerkers van Vesteda en haar leveranciers op hun tellen moeten letten en wantrouwend zijn richting bestuursleden van onze HBV. Het gaat zelfs zover dat een Vesteda-medewerker aan een huurder vraagt of hij mij wel vertrouwt.
Een dergelijke toxische sfeer voelt niet veilig, en dat is precies hoe kwetsbaar ik mij ook voel in mijn relatie met Vesteda.
Het is ook vaak erg frustrerend om met een partij als Vesteda samen te werken, die zelden bereid is om tot een dialoog te komen of eens een concessie te maken. Geen enkele relatie overleeft dat! Het helpt ook niet dat Vesteda continue met het wetboek zwaait en zeer eenzijdige interpretaties van de wet er op nahoudt. Ik doel dan niet enkel op de Wohv, maar ook over onderwerpen die vallen binnen het huurrecht of de privacy wetgeving.
Vesteda etaleert wel vaak ambities om van haar inside-out imago en gedrag af te komen, maar als huurder / klant en als HBV-voorzitter ervaar ik in de praktijk weinig van die ambities. Wel besef ik dat veranderen tijd nodig heeft. Echter gaat veranderen meestal niet vanzelf.
Dat Vesteda onze HBV – een clubje vrijwilligers die de belangen behartigt van haar klanten – nu voor de rechter sleept is illustratief en volgens mij dé onderbouwing van mijn verhaal.
zie ook: